Ένα άρθρο από τον Θεολόγο, Υποψ. Κάτοχο Μεταπτυχιακού Διπλώματος Βιβλικών Σπουδών στη Θεολογική Σχολή Αθηνών, καθώς και εξαίρετο φίλο, Κύριλλο-Ιγνάτιο Κονδύλη.
Τα τελευταία
χρόνια παρατηρούμε ένα συχνό πλέον
φαινόμενο, το οποίο βρίσκεται σε έξαρση ιδιαίτερα στις μέρες που διανύουμε. Η
Αγία και Μεγάλη Εβδομάδα δεν στέκεται αφορμή προσευχής και πνευματικής
κατάνυξης μονάχα αλλά και έντονης αμφισβήτησης. Το ενδιαφέρον του σκεπτόμενου
ανθρώπου δεν κεντρίζει μόνο το πρόσωπο του Ιησού Χριστού και η Θεότητά Του
, αλλά και η ζωή του, ο στενός του κοινωνικός κύκλος και οι διαπροσωπικές του σχέσεις. Ποιά είναι η αιτία όμως αυτής την αμφισβήτησης; Eίναι το ερευνητικό ενδιαφέρον; Ή μήπως η τάση να οδηγηθούμε σε μια ανακάλυψη που θα ταράξει τα <<λιμνάζοντα ύδατα>> του σύγχρονου Χριστιανικού κόσμου; Όποια κι αν είναι η αιτία, όποια κι αν είναι η προαίρεση ,το μόνο σίγουρο είναι πως στο επίκεντρο της προσοχής μας βρίσκεται η Μαρία Μαγδαληνή. Η προσωπικότητά της και η σχέση της με τον Ιησού στέκονται αφορμή για μια πληθώρα δημοσιευμάτων, βιβλίων, κινηματογραφικών ταινιών και ντοκιμαντέρ, των οποίων και οι πωλήσεις <<σπάνε>> κάθε φορά το ρεκόρ των προηγουμένων. Ποιά ήταν πραγματικά όμως η Μαρία η Μαγδαληνή; Ποιά η σχέση της με τον Ιησού και τους μαθητές του; Γιατί ακόμη και σήμερα, μετά από 2.000 χρόνια, συνεχίζει να είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος τόσο των απλών αναρωτώμενων ανθρώπων, όσο και διακεκριμένων επιστημόνων και καθηγητών των σπουδαιότερων διεθνώς πανεπιστημίων; Στα παραπάνω ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις, θέτοντας ως βάση τις ευαγγελικές πηγές κι όχι μύθους, θεωρίες συνομωσίας και γραμμές αίματος.
, αλλά και η ζωή του, ο στενός του κοινωνικός κύκλος και οι διαπροσωπικές του σχέσεις. Ποιά είναι η αιτία όμως αυτής την αμφισβήτησης; Eίναι το ερευνητικό ενδιαφέρον; Ή μήπως η τάση να οδηγηθούμε σε μια ανακάλυψη που θα ταράξει τα <<λιμνάζοντα ύδατα>> του σύγχρονου Χριστιανικού κόσμου; Όποια κι αν είναι η αιτία, όποια κι αν είναι η προαίρεση ,το μόνο σίγουρο είναι πως στο επίκεντρο της προσοχής μας βρίσκεται η Μαρία Μαγδαληνή. Η προσωπικότητά της και η σχέση της με τον Ιησού στέκονται αφορμή για μια πληθώρα δημοσιευμάτων, βιβλίων, κινηματογραφικών ταινιών και ντοκιμαντέρ, των οποίων και οι πωλήσεις <<σπάνε>> κάθε φορά το ρεκόρ των προηγουμένων. Ποιά ήταν πραγματικά όμως η Μαρία η Μαγδαληνή; Ποιά η σχέση της με τον Ιησού και τους μαθητές του; Γιατί ακόμη και σήμερα, μετά από 2.000 χρόνια, συνεχίζει να είναι το επίκεντρο του ενδιαφέροντος τόσο των απλών αναρωτώμενων ανθρώπων, όσο και διακεκριμένων επιστημόνων και καθηγητών των σπουδαιότερων διεθνώς πανεπιστημίων; Στα παραπάνω ερωτήματα θα προσπαθήσουμε να δώσουμε απαντήσεις, θέτοντας ως βάση τις ευαγγελικές πηγές κι όχι μύθους, θεωρίες συνομωσίας και γραμμές αίματος.
Ξεκινώντας το ταξίδι μας στην ιστορία των
χρόνων του Χριστού, πρώτη μας στάση είναι τα Μάγδαλα, μια κωμόπολη της
Γαλιλαίας, βόρεια της λίμνης Τιβεριάδος, όπου σήμερα βρίσκεται το σημερινό Ελ
Μεγντζίλ. Από εκεί καταγόταν και η Αγία και Ισαπόστολος Μαρία, για αυτό και
αναφέρεται από τους Ευαγγελιστές ως Μαγδαληνή. Το επίθετό της απαντά στα
Ευαγγέλια ένδεκα φορές. Αξίζει να σημειώσουμε πως πάντοτε απαριθμείται πρώτη,
εκτός από το Ιω. 19: 25, όπου την πρώτη θέση έχει η Παναγία. Το ίδιο ακριβώς
συμβαίνει και με τον Πέτρο, ο οποίος αριθμείται πρώτος απ’ όλους τους μαθητές.
Έχει αυτό κάποια ιδιαίτερη σημασία; Κι αν ναί, τί
μπορεί να σημαίνει;
Σίγουρα αυτό αποτελεί μια απόδειξη πως Η Μαρία
η Μαγδαληνή κατέχει μια τιμητική θέση ανάμεσα στις υπόλοιπες μαθήτριες και
μαθητές του ευρύτερου κύκλου του Ιησού. Ενώ η παρουσία της μνημονεύεται στή διακονία του κηρύγματος του Ιησού (Λκ 8: 2), στο
σταυρό (Μτθ. 27: 56· Μρκ. 15: 40· Ιω. 19: 25), στην ταφή (Μτθ. 27: 61· Μρκ. 15:
47), ιδιαίτερη εντύπωση προκαλεί το γεγονός πως είναι η πρώτη που αξιώνεται να
δεί τον Κύριο αναστημένο. Ο ευαγγελιστής Ιωάννης μάλιστα, διηγείται λεπτομερώς
το περιστατικό αυτό. Επιπλέον είναι και η πρώτη που μεταφέρει το χαρμόσυνο μήνυμα
της Ανάστασης στους Αποστόλους. Γιατί όμως να είναι αυτή; Γιατί να επιλεχθεί η
συγκεκριμένη γυναίκα ανάμεσα σε τόσους μαθητές, για να μεταφέρει την είδηση; Η
θεολογία έρχεται να δώσει την απάντηση. Η δεύτερη ευκαιρία για το αμάρτημα της
Εύας δίνεται με την Σάρκωση του Θεού από την Παρθένο Μαρία. Έπειτα το μήνυμα
που αλλάζει τον Κόσμο, μεταφέρεται πάλι από μια γυναίκα.
Αναφορικά
στην προσωπική ζωή της Μαρίας της Μαγδαληνής έχουμε τα απαραίτητα στοιχεία απο
τις ευαγγελικές διηγήσεις, όσο κι αν αυτό αρχικά φαίνεται περίεργο. Και στα
τέσσερα ευαγγέλια οι γυναίκες που αναφέρονται δεν έχουν επίθετο, αλλά το όνομα
του συζύγου τους, πράγμα που μας αποδεικνύει ότι η Μαγδαληνή δεν είχε σύζυγο.
Επίσης ενώ θα ήταν εύκολο να γίνει η ανάθεση της φροντίδας της Παναγίας σε
εκείνην, γίνεται στον Ιωάννη κατά την διάρκεια της Σταύρωσης. Εάν λοιπόν η
Μαρία η Μαγδαληνή είχε σύζυγο θα μπορούσε να την φροντίσει, παρέχοντάς της τα
προς το ζήν.
Ένα
θέμα που θα έπρεπε να εξετάσουμε επίσης είναι, η ηλικία της. Όλες οι ταινίες την
παρουσιάζουν ως μια νέα γυναίκα περί των 25-30 ετών. Είναι όμως αυτή η αλήθεια;
Οι
βιβλικές πηγές δεν μας δίνουν μεν ακριβή απάντηση, μας οδηγούν όμως σε ένα
συμπέρασμα: Κάποιες από τις μαθήτριες
που αναφέρονται μαζί με αυτήν, είναι μητέρες μαθητών του Χριστού, των οποίων η
ηλικία υπολογίζεται σε 30-35 χρόνια περίπου. Συνεπώς οι γυναίκες αυτές το
πιθανότερο να είναι 50-60 χρονών. Εφόσον ηγείται του ομίλου των γυναικών που
ακολουθούσαν τον Ιησού, η Μαρία η Μαγδαληνή φυσικά θα πρέπει να ήταν η
μεγαλύτερη σε ηλικία, δηλαδή άνω των 60 ετών. Αυτό αυτομάτως αποκλείει και
οποιαδήποτε πιθανότητα ερωτικής σχέσης με τον Ιησού.
Η
παρανόηση του προσώπου της Μαρίας της Μαγδαληνής ανάγεται σε αρχαίους Λατίνους
ερμηνευτές της Βίβλου. Λανθασμένα έχει συνδεθεί με την πόρνη που άλειψε με μύρο
τα πόδια του Χριστού, η οποία
μνημονεύεται από τον ευαγγελιστή Λουκά (Λκ 7: 37-50). Οι ευαγγελιστές
Μάρκος και Λουκάς αναφέρουν πως η Μαρία ήταν πρώτα δαιμονιζόμενη
και είχε επτά δαιμόνια, την θεράπευσε όμως ο Ιησούς, και μετά τη θεραπεία
της υπονοείται ότι τον ακολουθούσε και τον διακονούσε, μαζί με τις άλλες
μαθήτριές του.
Τέλος, με τα στοιχεία που μας δίνουν οι
ευαγγελικές περικοπές, μπορούμε να βλέπουμε στη Μαρία Μαγδαληνή την ώριμη και
συνετή μαθήτρια του Κυρίου, που ευεργετημένη από το Μεγάλο Διδάσκαλο αφοσιώθηκε
στη διακονία του έργου του, μαζί με τις άλλες ευσεβείς γυναίκες, ανάμεσα στις
οποίες η Μαρία κατέχει ηγετική θέση. Ακολούθησε πιστά τον Ιησού σε όλες τις
φάσεις της δημόσιας δράσης Του και αξιώθηκε πρώτη αυτή να τον συναντήσει
αναστημένο και να γίνει για την Εκκλησία του Χριστού ο πρώτος μάρτυρας της
Αναστάσεως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Τα σχόλια αντιπροσωπεύουν την προσωπική άποψη του/των σχολιαστή/στων. Δεν δημοσιεύονται υβριστικά σχόλια